Scenariusz zajęć dla dzieci 5-letnich Temat: Jestem bezpieczny, bo wiem jak poruszać się po drodze

 

Scenariusz zajęć dla dzieci 5-letnich

Temat: Jestem bezpieczny, bo wiem jak poruszać się po drodze

 

Cele ogólne:

  • doskonalenie umiejętności bezpiecznego poruszania się po drodze,
  • odczuwanie radości ze wspólnych zabaw,
  • rozwijanie wyobraźni i współpracy w grupie

 

Cele operacyjne:

Dziecko:

  • słucha poleceń nauczyciela
  • reaguje na sygnał
  • tańczy w parze
  • koloruje wg wzoru
  • uczestniczy w zabawach
  • współpracuje w grupie
  • zna sygnalizację świetlną
  • reaguje na zmianę świateł
  • zna wybrane zasady ruchu drogowego

Metody: słowna, poglądowa, czynna

Formy: indywidualna, grupowa, zespołowa

Środki dydaktyczne: płyta z muzyką na CD, plakaty z zabytkami Francji, Włoch i Anglii, klocki, ławeczka gimnastyczna, flaga Wielkiej Brytanii, flagi do kolorowania dla każdego dziecka, cukierki, korona, przejście dla pieszych, sygnalizacja świetlna, autobus, gondola.

 

 

Przebieg zajęć:

  1. Przywitanie dzieci i zaproszenie do wspólnej podróży. Zabawa „Witamy się”. Dzieci wyróżniają lewą rękę przez założenie na nią frotki. W parach witają się według poleceń nauczyciel:

Witamy się prawymi rękami

Witamy się lewymi rękami

Witamy się prawymi uszami

Witamy się lewymi stopami…

  1. Zabawa :Jestem kierowcą” – nauczyciel mówi, że wybieramy się na autokarową wycieczkę po Europie. Dzieci siadają parami, para za parą. Nauczyciel wybiera kierowcę. Na dźwięk muzyki dzieci jadą. Muzyka STOP – dzieci wysiadają i idą zwiedzać. Przewodnik wycieczki – nauczyciel – opowiada dzieciom gdzie się zatrzymali i co będą zwiedzać. Dzieci idą – podchodzą do plakatu, na którym jest wieża Eiffla. Przewodnik zwraca uwagę, że aby dostać się do wieży należy przejść na drugą stronę jezdni. Pyta dzieci, kiedy mogą przejść na drugą stronę /na zielonym świetle/

  2. Ćwiczenia przejścia przez pasy z zachowaniem przepisów ruchu drogowego.

  3. Dzieci otrzymują zadanie w zespołach – zbudować z kolców najwyższą wieże.

  4. Wycieczka rusza dalej – dzieci wsiadają do autobusu i jada dalej. Nauczyciel pyta dzieci, kiedy autobus może ruszyć? /kiedy zapali się zielone światło/

  5. Dzieci czeka długa droga, dlatego podczas jej uczą się wiersza:

Lubimy zwiedzać świat,

Wiele przygód czeka nas,

Na raz, dwa, trzy wyrusz ty.

Pan kierowca wiezie nas

Więc jedziemy do Włoch .

  1. Kolejny przystanek – Włochy – Wenecja.

Dzieci przesiadają się do gondoli, by zwiedzić miasto na wodzie. Dzieci ostrożnie przechodzą przez kładkę /ławka gimnastyczna/ i wsiadają do łodzi /dywan staje się łodzią/. Nauczyciel Przewodnik opowiada ciekawostki o Wenecji. Prosi, by dzieci zamknęły oczy i przeniosły się na plac św. Piotra we Włoszech. Dzieci otwierają oczy i widzą plakat z Bazyliką Św. Piotra. Dzieci próbują policzyć okna i dochodzą do wniosku, że jest ich bardzo dużo. Przewodnik opowiada dzieciom o Watykanie.

  1. Dzieci w trakcie muzyki poruszają się po sali. Muzyka STOP, dzieci dobierają się w pary i tańczą „Poleczkę”.

  2. Dzieci siadają i odpoczywają. Dotarły w swoje podróży do Anglii. Przewodnik pokazuje flagę, opowiada o królestwie, królowej W. Brytanii. Prosi, by dzieci siadły do stolików i wykonały małą flagę Anglii według wzoru.

  3. Po wykonaniu dzieci wybierają królową i witają ją machając flagami. Królowa zaprasza wszystkie dzieci do siebie, by zapytać je gdzie były?, co widziały?, czym jechały?, jak bezpiecznie podróżować? itp. /nauczyciel pomaga królowej/

  4. Za wspólną zabawę dzieci otrzymują od Królowej cukierki, a wykonane flagi zabierają do domu.

 

Scenariusz opracowała mgr Kamilla Ber