scenariusz zajęć opracowany przez p. H. Lica

Scenariusz      zajęć      dla dzieci 4-letnich

Opracowała:             Hanna Lica

Data:                            03.03.2016 r.

Temat zajęć: ,,Biedronka na łące i w ogrodzie’’

Cele  ogólne:                                                                                                                            

– wzbogacenie wiedzy o biedronce

– rozbudzenie zainteresowań przyrodniczych

– rozwijanie motoryki małej

 

Cele szczegółowe – dzieci:

– słuchają uważnie opowiadania, odpowiadają na  pytania dotyczące jego treści

– poznają wygląd i zwyczaje biedronki

– naklejają i liczą kropeczki na biedronce

– biorą udział w zabawie muzyczno – ruchowej

– wykonują pracę plastyczną z wykorzystaniem  masy solnej

– nabywają umiejętności opisania biedronki.

Metody:

– słowna ( rozmowa, opowiadanie)

– oglądowa (obserwacji)

– czynna (zadań stawianych do wykonania)

Formy organizacyjne:

– praca z całą grupą

– praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

– maskotka Biedronki,

– opowiadanie Gabrieli Gąsienicy pt: ,,Biedronka w ogrodzie  babci”,

– masa solna zabarwiona farbą czerwoną i czarną,

-ilustracje biedronki

– wycięty szablon biedronki z osobno wyciętymi kropkami

– płyta CD z piosenką pt: ,,Biedronka’’

Przebieg zajęć:

1.Powitanie w kręgu. Biedronka wita się z każdym dzieckiem

2. Rozmowa z biedronką – maskotką

Kochane dzieci witam Was serdecznie. Mam na imię Kropka. Chciałabym Wam opowiedzieć trochę o sobie, Jak wyglądam i jakie mam zwyczaje ? Mam skrzydełka koloru czerwonego, a na nich  mam siedem kropek .  Ale jak byłam bardzo małą biedroneczką to byłam całkiem żółta i nie miałam kropek, szybko zmieniłam się w czerwoną biedronkę z czarnymi kropkami. Jestem owadem bardzo pożytecznym, ponieważ odżywiam się mszycami które są szkodnikami roślin, dlatego też jestem mile widziana u ogrodników w ich ogrodach. Po prostu ratuję ich kwiaty i rośliny przed mszycami, które je lubią zjadać. Nazywają mnie również bożą krówką. A wiecie  dlaczego? A było to tak…

Pewnej wiosny, gdzieś tam w świecie, na pięknej łące, mała dziewczynka pasła krowy  -trzy białe w czarne łaty . W trawie w różnokolorowych kwiatach, dziewczynka zobaczyła małego czerwonego owada w  czarne kropki. Nie wiadomo, czy to pod wpływem wiosennego grzejącego słońca, czy zapachu świeżo skoszonej trawy,  mała pastuszka zauważyła niezwykłe podobieństwo małego czerwonego owada obsypanego czarnymi kropkami do krowy.

3. Zabawa matematyczna: Nauczycielka umieszcza szablon Biedronki na tablicy , chętne dzieci podchodzą i naklejają  po jednej kropeczce  na biedronce, następnie wspólnie  liczą kropeczki  i mówią ,że jest ich siedem.

4. Zabawa muzyczno – ruchowa pt.: ,,Biedronki i róże’’. Dzieci zostają podzielone na dwie grupy. Pierwsza grupa to ,, róże ” które zajmują miejsca w obręczach( hula – hop) położonych na dywanie. Podczas piosenki biedronki biegają między ,,różami”. Gdy piosenka przestaje grać dzieci – biedronki podbiegają do róż i chwytają się za ręce i wspólnie parami podskakują.

5. Słuchanie opowiadania pt.:,, Biedronka w ogrodzie babci’’ Gabrieli Gąsienicy

Rozmowa z dziećmi inspirowana treścią opowiadania.

Kto pomógł róży?

W jaki sposób biedronki pomogły róży?

Co to są mszyce?

Czy biedronki są potrzebne?

Co możemy zrobić, jeżeli zauważymy biedronkę na trawie albo krzaku?

6.Praca plastyczna – lepienie z masy solnej biedronek. Praca indywidualna każdego dziecka.

7. Rozmowa z dziećmi o tym, co najbardziej im się podobało w dzisiejszych zajęciach. Podziękowanie za udział w zajęciach.

Opowiadanie pt: ,,Biedronka w ogrodzie babci’’

Pewnego letniego dnia Tomek i Zosia odwiedzili babcię mieszkającą na wsi. Babcia widząc wnuczęta, rzekła:

– Oj, ale mi smutno… mój piękny krzak róży, który rośnie w ogrodzie, jest chory. Zjadają go szkodniki. Oj, co ja teraz pocznę? To taki piękny i wyjątkowy krzak, dostałam go od dziadka.

Tomek wzruszył ramionami i odpowiedział:

– Babuniu, ja mam pomysł! Zaprośmy biedronki! Przecież mszyce i inne szkodniki to najlepszy smakołyk dla nich.

Babcia nie zwlekając ani chwili, wykrzyknęła:

Biedroneczki, przybywajcie!

Wszystkie mszyce wyjadajcie!

Będą pełne brzuszki wasze,

A zdrowiutkie róże nasze!

Zosia i Tomek zatańczyli wokół róży, powtarzając słowa za  babcią, a tu nagle patrzą…

– Są już są! Zobacz, babciu, biedronki ocaliły różę!

Babcia uśmiechając się do wnucząt, powiedziała:

Bez Was i bez biedronek nie uratowałabym mojej róży. Dziękuję!