Scenariusz zajęć otwartych

Scenariusz z zakresu edukacji zdrowotnej.

Grupa wiekowa: 3- latki.

 

Temat zajęć: Jedz i rośnij zdrowo!

 

Cele operacyjne:

  • Dziecko zna nazwy owoców i warzyw,
  • Rozumie potrzebę prawidłowego odżywiania,
  • Potrafi żyć zdrowo zgodnie ze wskazaniami rodziców i nauczyciela,
  • Wie o konieczności jedzenia warzyw i owoców niezbędnych dla zdrowia,
  • Dba o higienę podczas przygotowywania posiłków,
  • Wie, jak należy postępować aby być zdrowym,
  • Zna wartości odżywcze warzyw i owoców.
  • Umie liczyć w zakresie trzech
  • Wie których produktów jest najwięcej, a których najmniej
  • Potrafi używać określenia: wewnątrz, na zewnątrz

 

Metody pracy:

Metody twórcze i aktywizujące,

Metoda pobudzania zachowań sprzyjających zdrowiu,

Metoda utrwalania pożądanych zachowań i przyzwyczajeń prozdrowotnych..

 

Formy pracy:

Praca z cała grupą,

Praca zespołowa.

 

Środki dydaktyczne: kartoniki z warzywami dla każdego dziecka, plansza z warzywami i owocami, produkty do przygotowania sałatek, naczynia, sztućce.

 

Przebieg zajęć

  1. Powitanie w kole wierszykiem.

Wszyscy są, witamy was,

Rozpocząć zajęcia już czas.

Jestem ja, jesteś ty

Raz, dwa, trzy.

 

  1. Zabawa ruchowa. Nauczycielka mówi: „ Ciekawa jestem, czy zjedzone dzisiaj przez was śniadanie dostarczyło wam sił i energii do wykonywania różnych ćwiczeń. Jeżeli tak , to pokażcie jak przedszkolaki się gimnastykują. Dzieci wykonują ćwiczenia samodzielnie.

 

  1. Zabawa na wyciszenie uspokojenie dzieci. Dzieci stoją w kole i wymieniają po kolei warzywo (przedstawione na znaczku, przyklejonym taśmą dwustronną do ubranka) .

 

  1. Zabawa dydaktyczna: „ Co można zrobić z warzyw i owoców? Dzieci siedzą w kole na dywanie i proponują: zupa, kompot, sałatka, sok, dżem, surówka, marmolada, jogurt owocowy, kisiel, przecier, konfitura itd.

 

  1. Jakie warzywo jest wewnątrz a jakie na zewnątrz? Nauczycielka pokazuje plansze przedstawiającą warzywa wewnątrz słoja i na zewnątrz. Dzieci wymieniają warzywa, te które są wewnątrz i na zewnątrz słoja.

 

6. Kolory warzyw i owoców. Dzieci segregują sylwety warzyw i owoców ze względu na kolor, następnie przeliczają ile jest warzyw i owoców czerwonych, ile zielonych a ile żółtych. Określają, których jest najwięcej a których najmniej.

 

7. Zabawa ruchowa pt. „ Sałatka warzywno-owocowa”

Dzieci stoją w kole z przypiętymi sylwetami warzyw. Gdy nauczyciel wymieni poszczególne warzywo, dzieci z takimi emblematami zamieniają się miejscami. Na hasło „Sałatka” dzieci podskakują imitując mieszanie składników sałatki.

 

8. Najpiękniejsze i najsmaczniejsze sałatki.

Dzieci wspólnie z rodzicami przygotowują sałatki. Nauczycielka przypomina dzieciom o zasadach higieny, której należy przestrzegać przy przygotowaniu posiłków oraz o zasadach bezpieczeństwa w trakcie przygotowywania sałatek.

 

. Degustacja sałatek przy udziale dzieci oraz rodziców. Picie soku marchewkowego.

 

9. Pożegnanie dowolną, ulubioną piosenką o tematyce zdrowotnej np. „ Urodziny marchewki”, „Ogórek zielony”. Wspólne śpiewanie połączone z ekspresją ruchową treści piosenki.

 

Bibliografia

Dutkiewicz K. Kamińska K., Edukacja zdrowotna. Program przeznaczony dla przedszkoli, Nasza Księgarnia, Warszawa 2003r.

Jaworska R., Poradnik wychowania zdrowotnego dzieci w wieku 3 – 6 lat, Odżywianie,
część II, Zakład Wydawnictw i Reklamy „Iwanowski”, Płock 1995r.

Żuchelkowska K., Wojciechowska K., Promocja zdrowia w edukacji dzieci przedszkolnych, Wydawnictwo „Margrafsen”, Bydgoszcz 2000r.

 

Opracowała: mgr Elżbieta Stańczak