Zabawy rozwijające zmysły w przedszkolu

Zabawy rozwijające zmysły w przedszkolu

 

Zmysły to zdolność odbierania bodźców zewnętrznych. Na każdy ze zmysłów składają się odpowiednie narządy zmysłów, w których najważniejszą rolę odgrywają receptory wykształcone w kierunku reagowania na konkretny rodzaj bodźców oraz odpowiednie funkcje mózgu.

U człowieka występują następujące zmysły:

  • wzrok – związany z okiem, umożliwia rozpoznawanie fal elektromagnetycznych w widzialnym zakresie (światła). Ponieważ jedne receptory odpowiedzialne są za rozpoznawanie koloru (częstotliwość fali), a inne za rozpoznawanie jasności, można wzrok uważać za zmysł składający się z dwóch osobnych zmysłów.

  • słuch – związany z uchem.

  • smak – związany z językiem i jamą ustną. Cztery znane receptory wykrywają smak słodki, słony, kwaśny i gorzki.

  • węch – związany z nosem.

  • zmysły somatyczne – związane z receptorami w skórze. Dawniej zaliczano je do dotyku. Dzisiaj wiadomo, że składają się z wielu różnych receptorów, toteż wyróżnia się osobne zmysły somatyczne:

  • inne

    • zmysł równowagi – związany jest z błędnikiem w uchu

    • propriocepcja (kinestezja, zmysł kinestetyczny)– zmysł ułożenia części ciała względem siebie oraz napięcia mięśniowego.

Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Zmys%C5%82

W niniejszym opracowaniu podam propozycje zabaw rozwijających zmysły dla małych dzieci (5 i 6 letnich) dla czterech zmysłów.

  1. ZMYSŁ WZROKU
  • Zamieniamy się ubraniami

Dzieci siedzą w kręgu i uważnie przyglądają się sobie nawzajem. Wspólnie sprawdzamy, jakiego koloru są nasze ubrania, kto ma na sobie jasne, ciemne, kolorowe itd. rzeczy.

Jedno z dzieci wychodzi za drzwi, podczas gdy dwoje z pozostałych zamienia się swetrami. Wołamy do środka odgadującego, który musi teraz wskazać osoby mające na sobie nie swój sweter. Jak odgadnie inne dziecko wychodzi i kolejne dzieci zamieniają się ubraniami.

Można poszerzyć zabawę: coraz więcej dzieci zamienia się jednocześnie swetrami lub innymi częściami garderoby, np. butami, spodniami.

  1. ZMYSŁ SŁUCHU
  • Zginęły klucze

Jedno dziecko leży w środku koła z zamkniętymi oczami. Przed nim leży pęk kluczy. Wybrane dziecko ostrożnie zabiera klucze i wraca na swoje miejsce. Wszyscy kładą ręce za plecami i wołają: Klucze zginęły. Zadaniem słuchającego jest określić, kto zabrał klucze. Dziecko, które posiada klucze, co pewien czas porusza nimi za plecami.

  1. ZMYSŁ WĘCHU
  • Co jest z kuchni, a co z łazienki?

Zadaniem dzieci jest rozpoznać, które zapachy pochodzą z kuchni, a które z łazienki. Należy przygotować pojemniczki a w nich np.:

  • mięta
  • pieprz
  • cytryna
  • proszek do prania
  • pasta do zębów
  • wata nasączona perfumami

Dzieci zapoznają się z zapachami w słoiczkach i starają się je zapamiętać. Następnie nauczycielka zawiązuje dzieciom oczy chustkami. Dzieci starają się rozpoznać za pomocą węchu, co jest ukryte w słoikach. Po odgadnięciu wszystkich zagadek węchowych nauczycielka daje dzieciom zadanie, by ustawili zapachy pochodzących z kuchni po prawej stronie na stoliku, a pochodzących z łazienki po lewej.

  1. ZMYSŁ SMAKU

  • Lubimy różne smaki

Dzieci rozpoznają smaki soków, które nauczyciel umieszcza w nieprzeźroczystych kubkach (np.: marchewkowy, cytrynowy, pomarańczowy, jabłkowy itp.). Dzieci smakują soki , rozpoznają i nazywają smaki.

Inna alternatywa nauczyciel przygotowuje różne warzywa i umieszcza je w pojemnikach. Dzieci mają zawiązane oczy, częstują się kawałkiem warzywa i podają jego nazwę. Mogą być także owoce, ewentualnie owocowe jogurty.

Literatura:

R. Seitz, Co widzisz wokół siebie?, Zabawy rozwijające zmysł wzroku, Jedność, Kielce 2001

Przewodnik metodyczny do programu „Szkoła tuż, tuż”, MAC Edukacja, 2011

Własny pomysł

opracowanie mgr Kamilla Ber